Торжество́ Правосла́в’я

1211727365_old-bookТоржество́ правосла́в’я  — свято в Православній церкві, що чиниться в перший тиждень (неділя) Великого посту. Це свято було установлене у 9 ст. при візантійському імператорі Михаїлі і його матері Феодорі, коли Константинопольським Патріархом був св. Мефодій.

Свято було встановлене після перемоги над іконоборчою єрессю. Але боротьба з лжевченнями в св. Церкві тривала до 8 ст. за цей час збиралися 7 вселенських соборів, і вже 7-ий Вселенський Собор (787р.) постановив шанування ікон (не поклоніння їм як ідолам а саме шанування) і засудив усіх лжевчителів і їх неправильне вчення про Бога Істиного, Тому подія ця називається не торжеством іконошанування, а Торжеством православ’я.

Обраний Патріархом Константинопольським Мефодій, встановив тоді ж особливе святкове богослужіння. Особливе місце в цій службі займає чин анафематствування. Анафема (відлучення єретиків або непокаянних  грішників від Церкви)- проголошується соборно не тільки іконоборцям, але всім, хто скоїв тяжкі гріхи перед Церквою. Передання анафемі не є прокляттям. При покаянні і достатніх підставах анафема може бути знята. Може бути вона знята і після смерті.

Це не означає, що після середини IX століття більше не з’являлося єресей; це значить, що всі наступні єресі, якими б вони не були численними і різноманітними, вже осуджені постановами семи Вселенських Соборів.

Вчення про шанування ікон, засноване на Св. Писанні і затверджене звичаєм перших християн. Але іконоборча єресь, що з’явилася в самій Греції, поширилася по багатьох країнах.

Сучасні єретики називають Ісуса Христа Великим Учителем (а не Богом), вони відкидають чудеса Ісуса Христа, і навіть Його Воскре­­сіння тлумачать по-своєму, не вірячи у воскресін­ня Його тіла. Все це свята Церква перемогла ще в перші 7 століть свого існування.

Іншою розповсюдженою єрессю сучасного християнства є іконоборство, тобто нешанування ікон Ісуса Христа, Божої Матері і святих. Ці єретики називають святі ікони ідолами. В цьому протестантському вченні немає нічого нового. Все це вже було в історії.  Серед них є такі що просто ікон не визнають називаючи це ідолом а є й такі що воюють проти ікон, ламають знищують спалюють і їм не приємно якщо в кімнаті є образ Божий, при цьому себе називають вірними Богу.

Сучасні іконоборці мають досить примітивну філософію: з їхньої точки зору ікона – це ідол, а друга заповідь Божа забороняє ідолопоклонство. Ось і все.

Дійсно, образ Бога неможливо написати фарбами. Iконоборці були б правими, якби Син Божий не втілився і не став Чоловіком. На іконах зображається людська природа Господа нашого Ісуса Христа. А коли зображаються Бог Отець і Бог Дух Святий, то Бог Отець у тому вигляді, в якому Він явився пророку Ісаї, а Дух Святий – у вигляді голуба – на річці Йордані.

Православні християни вшановують Господа нашого Ісуса Христа, Його Пречисту Матір і святих, зображених на іконах, шанують саме Їх а не дошкам і фарбам. Крім того, друга заповідь Божа забороняє поклонятися іншим богам-ідолам, а не істинному Богу. Ми – православні християни – поклоняємося через шанування ікон істинному Богу, Господу нашому Ісусу Христу, а не ідолу. Для нас Христос Спаситель – істинний Бог, а не ідол.

Святкуючи перемогу над древніми іконоборцями, ми святкуємо також і перемогу над сучасними єретиками, які не шанують ікон. Той, хто сьогодні вірує в Господа нашого Ісуса Христа і не шанує Його ікон, той не знає ні правдивого християнського православного віровчення, ні історії. У боротьбі з іконоборством Церква відстояла своє право поклоніння іконам Христа Спасителя, Матері Божої і святих, і цим самим вона захистила істину Боговтілення.

Коли дивимось на фото близької, любимої нам людини, що ми відчуваємо? Відчуваємо ми це до фотографії чи до тієї людини що там зображена?…

 Автор о. Іван Монастир

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.