А ви вчителями не звіться, бо один вам Учитель, а ви всі брати.
І не називайте нікого отцем на землі, бо один вам Отець, що на небі.
І не звіться наставниками, бо один вам Наставник, Христос.
(Мт 23:8-10)
Вже апостоли, до яких, власне, і були звернені слова Христа, не тільки не забороняли, але перші почали іменувати себе Отцями, наставниками і вчителями. Апостол Павло в посланні до християн Коринфу пише: «… Бо хоч би ви мали десять тисяч наставників у Христі, та отців не багато; а я вас породив у Христі Ісусі через Євангелію…» (1Кор. 4:15). Тобто він називає себе духовним батьком Коринфської Церкви. Апостол Яків радить: «Не багато-хто ставайте, брати мої, учителями, знавши, що більший осуд приймемо»(Як. 3:1). І взагалі у своїх посланнях апостоли дуже часто використовували звернення: «діти мої». Так могли звертатися до своїх слухачів тільки ті, кого, в свою чергу, називали «Отцями».
Як пояснити цю суперечність між євангельською цитатою і поведінкою апостолів? Або вони пішли проти заповіді свого Вчителя, неправильно зрозуміли і спотворили Його вчення – або Ісус, не дозволивши християнам іменуватися «вчителями» і «Отцями», все ж мав на увазі щось інше, ніж формальну заборону використовувати ці слова в зверненні до людей. Якщо прийняти перший варіант, ми потрапляємо у глухий кут: всі Євангелія написані апостолами. Виходить логічне протиріччя: якщо вони самі називалися «вчителями» і «Отцями», то навіщо взагалі залишати цю заповідь Христа в Євангелії? Заради викриття самих себе? Якщо ж ми довіряємо учням Христа і, врешті-решт, просто здоровому глузду, то цю заповідь треба розуміти інакше. У такому випадку, що ж все-таки мав на увазі Ісус?
Одне з правил екзегетики (науки про тлумачення Святого Письма) наголошує про недопустимість під час дослідження Писання виривати вірш із контексту. У даному випадку контекст полягає в ідеї смиренномудрості: не звіться отцями, бо один вам Отець; не звіться вчителями, бо один вам Учитель; не звіться наставниками, бо один у вас Наставник… Проте ця настанова зовсім не відкидає духовного отцівства, учительства або наставництва! Навпаки, Апостол Господній Павло пише: “Спогадуйте наставників ваших, що вам говорили Слово Боже, і, дивлячись на кінець їхнього життя, переймайте їхню віру” (Єв, 13.7); “Слухайтесь ваших наставників та коріться їм” (До Євреїв, 13.17); “Вітайте всіх ваших наставників та всіх святих” (До Євреїв, 13.24).
“І Він [Христос], отож, настановив одних за апостолів, одних за пророків, а тих за благовісників, а тих за пастирів та вчителів, щоб приготувати святих на діло служби для збудування (Церкви) тіла Христового (Еф, 4.11–12); “І ви – тіло Христове, а зосібна – ви члени! А інших поставив Бог у Церкві по-перше – апостолами, по-друге – пророками, по-третє – учителями, потім дав сили, також дари вздоровлення, допомоги, управління, різні мови…” (1 Кор, 12.27–28). “Бо хоч би ви мали десять тисяч наставників у Христі, та отців не багато, а я вас породив у Христі Ісусі через Євангелію… Тож благаю я вас: будьте наслідувачами мене!” (1 Кор, 4.15–16).
Біблія – це не набір цитат, а цілісний і зв’язний текст. Слова про батьків та вчителів Христос виголосив у Єрусалимі за кілька днів до розп’яття. Тоді в місті було особливо багатолюдно, адже наближалось свято Пасхи. Христос, знаючи, що з Ним незабаром відбудеться, використовує цей час, щоб вимовити Свої останні настанови. Однак і тодішні релігійні вчителі народу – фарисеї і книжники – використовують у своїх цілях людей, які прийшли до Ісуса. Вважаючи Христа лжепророком і лжемесією, вони при великій кількості свідків намагалися скомпрометувати Його, вловити на якій-небудь фразі, що надалі могло б послужити приводом до звинувачення. Після чергової невдалої спроби вчителів і батьків ізраїльського народу «вловити Ісуса на слові» Христос звертається до людей з жорсткою викривальною промовою проти їхніх релігійних наставників:
«І сказав: На сидінні Мойсеєвім усілися книжники та фарисеї.
Тож усе, що вони скажуть вам, робіть і виконуйте; та за вчинками їхніми не робіть, бо говорять вони та не роблять того!
Вони ж в’яжуть тяжкі тягарі, і кладуть їх на людські рамена, самі ж навіть пальцем своїм не хотять їх порушити.
Усі ж учинки свої вони роблять, щоб їх бачили люди, і богомілля свої розширяють, і здовжують китиці.
І люблять вони передніші місця на бенкетах, і передніші лавки в синагогах,
і привіти на ринках, і щоб звали їх люди: Учителю!
А ви вчителями не звіться, бо один вам Учитель, а ви всі брати.
І не називайте нікого отцем на землі, бо один вам Отець, що на небі.
І не звіться наставниками, бо один вам Наставник, Христос.
(Мф 23:2-10)
З контексту видно, що мова йде про речі більш важливі, ніж слововживання. Христос викриває тут певний стан людини, яка взяла на себе учительство. По-перше, ізраїльські вчителі самі не виконують того, що вчать, по-друге, хворіють марнославством. Ці євангельські слова стосуються не тільки до тих, кого безпосередньо викривав Ісус, але і сучасних християн та їх наставників. У що ж може вилитися вчительське марнославство, чому Христос так викривав його? Уявіть, наприклад, вчитель історії, який на лекціях заявляє: «Я творець, повелитель і двигун світової історії. Все, про що я вам розповідаю – я створив сам». Напевно, нічого, окрім співчуття, така особа не викличе. Адже всі розуміють, що викладач будь-якої дисципліни всього лише посередник у передачі знань, а його учительство – це служіння. Неважливо який то предмет – історія, математика або хімія. Тим більше це стосується релігійних наставників. Їх покликання – служіння Богу. І людина, яка забуває це, на думку християнства, не може називатися учителем. Саме таке учительство і викрив Христос. І в такому значенні послідовники Христа дійсно не можуть і не повинні називатися вчителями. Якщо ж священики навчають і проповідують, не претендуючи на винятковість своєї місії, розуміючи, що вчення, яке вони проповідують, не їхнє власне, і вони тільки ведуть до Христа, то їм, як і апостолам, ніщо не заважає називатися вчителями та батьками. Але якщо ви раптом почуєте, що хтось, нехай навіть і священик, називає себе «новим Христом», «джерелом одкровення», «засновником Третього Заповіту» – або навіть просто заявляє про винятковість свого духовного досвіду як єдино вірного – до справжнього християнства він не має жодного відношення. Дуже часто саме такі люди, вириваючи заповідь Христа з контексту, тлумачать її як заборону слововживання і строго-настрого забороняють іменувати себе батьками, наставниками і вчителями. Зазвичай в сектах всі називають один одного «братами». Що ж змінюється від цього? Та нічого! Можна випустити тисячі інструкцій, що забороняють слово «батько», але при це стати справжнім ідолом для своїх послідовників. При цьому скромно іменуватися «братом». Але яка різниця, кому обдурені люди віддають свої квартири і рабськи, фанатично підкоряються – батькові А або братові Б?
Тих, хто зробив найбільший внесок у розвиток християнського віровчення, прийнято називати батьками і вчителями Церкви. Але вони ніколи не привласнювали собі звання рятівників людства. Апостоли порівнювали себе з хліборобами, що працюють на полі, яке належить Богу. Тому священики – духовні отці і вчителі, завжди дуже бояться стати Отцями та Вчителями для своїх духовних чад, тобто замість Христового вчення вчити чогось свого, і замість того, щоб вести людину до Христа, привести до себе.
Що ж до відповідності пастирів церкви якостям, які розуміються під цим високим званням, то, всякий сам дасть відповідь перед Богом за кожну справу, кожне слово, кожну думку свою. Як і навчає апостол: “Ти хто такий, що судиш чужого раба? Він для Пана свого стоїть або падає…” (Рим, 14.4). Втім, безперечно, позитивним моментом є те, що застосування духовного титулу стає постійним нагадуванням слузі Божому про той ступінь служіння, якого чекає від нього Господь, і про той рівень досконалості, якого потребує це служіння.
ієрей Іоан Монастир