“Дивлячись на Іоанна Предтечу ми повинні вчитися нести певні подвиги”, – протоієрей Іоанн Фечко

Сьогодні, 7 липня, Православна Церква святкує Різдво чесного, славного Пророка, Предтечі і Хрестителя Господнього Іоанна. Що ми знаємо про це свято, наскільки важливою була місія святого Пророка та яким має бути ставлення віруючої людини до так званого свята Івана Купала, яке ототожнюють з християнським святом? Про це все розповідає священнослужитель кафедрального Свято-Хресто-Воздвиженського православного собору м. Ужгородапротоієрей Іоанн Фечко.

 

– Святий Іоанн Хреститель є одним із шанованих Церквою святих, отче Іоанне, розкажіть що передувало народженню великого Пророка?

– У книзі «Псалтир» можемо неодноразово зустріти слова, які можна почути протягом усього богослужбового року в нашій церковній практиці, де Господь устами псалмопівця Давида говорить «Дивен Бог во святих Своїх, Бог Ізраїлев». Тобто Бог являє дивним образом Свій Промисел,  Свою любов до кожного із нас. Уся глибина Промисла Божого, любові Божої відображається в житії святих Його угодників. Житія кожного святого, які є в Православній Церкві, певним чином є дивними і незбагненними для людини нецерковної, яка просто не розуміє суть і роль самого святого, подвигу цього святого у Православній Церкві. Поза контекстом Православної Церкви це не можна зрозуміти. Не виключенням цього є і Іоанн Хреститель. Ми бачимо, що дивним було уже саме його зачаття. Його батьки, престарілі на той час, старозавітні праведники Захарія та Єлисавета більшу частину свого життя не могли мати дітей. Треба сказати, що серед народу Ізраїльського, який чекав Месію, Іскупителя, Того досконалого Агнця, Який мав викупити Своєю Голгофською жертвою ради нашого спасіння, кожна сім’я чекала, думала, що саме з їхньої сім’ї народиться Той Спаситель. Такими були і Захарія та Єлисавета. Сім’я, яка через певну причину не могла мати дитину вважалася грішною. До такої сім’ї завжди чомусь ставились з якоюсь зневагою і та сім’я завжди відчувалася ущербна. Тому Захарія і Єлисавета просили Бога, щоб Господь дав їм дитину. Захарія був священиком при старозавітному храмі. Престаріла Єлисавета, як каже Священне Писання, «заматоріла», тобто ті природні процеси, які відбуваються в організмі жінки уже призупинили своє функціонування, жінка уже не могла завагітніти і не могла народити дитину. Попри це, ми бачимо, що у певний момент священику Захарії випадає велика честь звершити кадіння навколо жертвенника, яке робилося тільки один раз в рік. У цьому теж треба бачити певний Промислительний образ Божий. Він входить у Святая Святих і тут йому являється Ангел з правої сторони від самого жертвенника і звіщає йому дивну вість – його жінка зачне і народить йому сина. Варто сказати, чому Ангел з’явився з правої сторони жертвенника, хоча, на перший погляд, на це ніхто не звертає увагу. У євреїв була така традиція, що якщо щось добре, то це з правої сторони, у принципі, десь воно є і в нас так. Ми цьому значення не надаємо, але чому в той момент Ангел явився цьому священику з правої сторони? Для того, щоб його заспокоїти, це вже мало наштовхнути, що нічого злого цей Ангел не несе. Потім Ангел возвіщає йому дивну річ, на жаль, воно буває і тепер в нашому житті – Захарія трішки засумнівався і каже: «Як так може бути, адже я вже старий і жінка моя престаріла, ми не можемо мати дітей». І ніби в покарання за таку ноту маловір’я Ангел говорить йому «Ти не будеш розмовляти до того моменту поки не виконається обітниця». Довгий час Захарія не виходив із Святая Святих, але коли вийшов, то не міг говорити, аж до того поки не народився обіцяний син.  Ї

– Іоанн Предтеча вважається великим і за своє служіння, і за особистий характер, і за своє строге і святе життя. На нього Самим Господом була покладена місія передвісника… 

– Сама роль Іоанна Хрестителя в історії Церкви Христової дуже велика. Святі отці говорять, що він є печать пророків і початок Нового Завіту. Тобто він стоїть на межі між Старим Заповітом, тому що був останнім із старозавітних пророків і водночас першим із праведників Нового Завіту, тому що вже прийшов Спаситель, уже  почалася нова епоха, епоха нового союзу людини з Богом. Він ще вважається першим із монахів, хоча традиційне монашество в тому розумінні, як ми це сприймаємо, виникло пізніше, але ми бачимо, що по духу його життя, по його ревності він був одним із перших монахів. Дивне не тільки його народження, а й подальше життя. Це був великий подвижник. Чому протягом усієї історії Церкви Христової його так дуже шанують в народі? Сам Господь за нього сказав: «Не було серед народжених жінками вище Іоанна Хрестителя». Господь підкреслив його строгість, любов, благочестя, ревність. Священне Писання називає його Предтечею, тобто той, що передував Спасителю. В древності, в часи Іісуса Христа в народі була така традиція, що коли їхав цар, то його випереджав певний глашатай, який ішов та возвіщав, усіх попереджував, що їде цар. Щось подібне відбулося і в нашому церковному житті – Іоанн Хреститель був посланий Господом для того, щоб приготувати шлях для самого Іісуса Христа, щоби серця людей підготувати для прийняття Месії, щоби кожному із старозавітного людства, яке жило в той період, возвістити, що прийшов той обіцяний час, який люди чекали 5 тисяч років. Кожного разу Господь через Своїх пророків возвіщав, що прийде Месія, Його треба чекати, до Його зустрічі треба готуватися. І ось в той момент Іоанн Хреститель возвістив, що прийшов той спасительний час, в який Господь хоче звершити справу спасіння усього людства.

Треба сказати, що Іоанн Хреститель на той момент звершував хрещення. Ми повинні розуміти, що те хрещення не було тим, яким ми звикли його розуміти. Іоаннове хрещення не те, яким ми зараз хрестимося. У євреїв була традиція омовіння. Іоанн Хреститель звершував те омовіння, хрещення в ім’я Грядущого Спасителя. Але це не було Таїнство в нашому православному розумінні, яке було встановлене Самим Іісусом Христом. Коли Іоанн Предтеча хрестив Спасителя це теж було не те хрещення, яким ми хрестимося. Ми хрестимося ради залишення гріхів, для нового життя. Господь не міг хреститися для залишення гріхів, тому що був безгрішний. Але Своїм прикладом виконав закон, Він казав: «Я прийшов не нарушити, а виконати закон». І Він його виконав, хоча не потребував цього.

– Знаємо, що закінченням земного життя святого Іоанна стало усікновення його голови царем Іродом… 

– Ті люди, які повністю посвятили себе на служіння Богу вони були гонимі і ненавидимі багатьма. Господь каже, що за Ім’я Моє будете ненавидимі багатьма, Вас будуть ненавидіти тільки за те, що ви Мої діти, Мої учні. Так само Іоанн Предтеча не був виключенням із цього, він викривав пороки, гріх. Ірод, який порушив, не скажу релігійні закони, а чисто людські, моральні цінності – взяв собі за жінку дружину свого брата. Неодноразово за це Іоанн Хреститель викривав його. Це дуже озлобило незаконну жінку царя Іродіаду і вона все таки добилася того, що в певний період життя, коли Ірод святкував свій день народження, дочка Іродіади своїм танцем дуже догодила царю і він в пориві почуттів пообіцяв їй, що виконає усе, що вона попросить. І вона попросила, будучи навчена матір’ю, голову Іоанна  Предтечі. Ірод не хотів цього зробити, але він хотів більше догодити людям перед якими пообіцяв, і виконав прохання дівчини. Великий угодник Божий постраждав за те, що навчав благочестю, за те, що викривав людські пороки і гріхи. Але потрібно пам’ятати, що смерті в принципі не існує, навіть коли людина помирає за Христа, то Господь за терпіння, самовідданість заради Отця Небесного, дає людині більшу нагороду. Людину залишають земного життя, але натомість вона унаслідує Царство Боже. Така людина ніколи не помирає, вона живе, просто закінчується її земне життя.

– У народі цей день називають ще як свято Івана Купала, існують певні традиції, так звані різні купальські дійства, ночі. Отче, як потрібно ставитись до цього?

– Ці традиції не мають нічого спільного з християнством, з Церквою, хоча проходять в канун свята, але це чисто язичеська традиція. Деколи ця традиція людьми малоцерковними або нецерковними зв’язується із самим святом Різдва Іоанна Предтечі, тому що це була спроба підміни цінностей. Це релігійне свято дуже шановане в народі, сам Господь, як ми вже говорили, підкреслив святість цього угодника Божого і протягом усієї історії Церкви і зараз ми глибоко з трепетом вшановуємо цього святого, звертаємося до нього і відчуваємо його підтримку в нашому духовному житті. Люди безбожні, які були керовані дияволом, ворогом роду людського, намагалися зробити підміну, осквернити саме свято, його святість. Хоча це неможливо зробити, але трішки хотіли відвести людей від самого свята у сторону. Ні в якому разі не треба брати участь у тих дійствах. Господь каже, що може бути спільного в християн з велеаром, з дияволом? Нічого. Якщо розібратися за суттю, в цих дійствах проявляється глибоке ідолопоклоніння. Ми повинні зберігати чистоту віри. Людина має визначитися, що для мене є цінним: Христос, моє Вічне Життя, спасіння душі чи просто якась традиція, яка не має глибокого коріння, тим більше християнського.

– Чому можна повчитися у славного Хрестителя Іоанна?

– Нам є чому вчитися від кожного святого, а тим більше від Іоанна Хрестителя. Пам’ятаємо який спосіб життя він проводив, перш ніж виконати свою місію, яку йому приготував Господь, – він жив у пустині. Він, як говорить Священне Писання харчувався акридами (певний рід саранчі) і диким медом, носив пояс, одяг із верблюжого волосу. Це був подвижник. У певній мірі кожний із нас має нести певний подвиг. Це не означає, що ми повинні йти в пустиню та їсти дикий мед і акриди, але певною мірою ми теж маємо нести подвиг ради спасіння душі. Господь говорить: «Царство Боже силою береться і ті, хто употребляє силу восхіщає його». Без подвигу неможливо спасти свою душу. А потім Господь підкреслив, що рід бісовський, диявольський виганяється тільки від молитви і посту. А молитва і піст є подвигом, тому що не легко навчитися чисто молитися і піст виконувати в православному розумінні. В першу чергу, дивлячись на великого святого Іоанна Предтечу ми повинні також вчитися смиренно нести певні подвиги ради спасіння нашої душі.

 Ольга Палош, спеціально для Zaholovok.com.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.