“Мірою правильності посту має бути стан душі”, – диякон Олександр Онисько

16 червня, розпочався один із чотирьох багатоденних постів, який триватиме до 12 липня – дня пам’яті святих первоверховних апостолів Петра і Павла. Щороку цей піст розпочинається через тиждень після дня Святої Трійці, особливістю ж є його тривалість, яка залежить від часу святкування Пасхи Христової і може тривати від одного до шести тижнів.

 Як розповідає диякон Олександр Онисько, священнослужитель православного храму на честь святителя Іоанна Шанхайського і Сан-Франциського в м. Ужгороді, встановлення апостольського посту (Петрівки в народі) сягає часів ранньої Християнської Церкви. «Народ настільки шанував цих святих, що піст після П’ятидесятниці став підготовкою до торжества апостолів. Про цей піст, як піст П’ятидесятниці згадується в апостольських правилах: «Після П’ятидесятниці святкуйте одну седмицю, а потім постіться; справедливості ради необхідно і радіти від прийняття дарів Духа Святого і поститись після облегшення». Але варто відмітити, що цей піст особливо утвердився у Церкві після того, як в IV ст. в Римі та Константинополі були збудовані та освячені храми на честь святих первоверховних апостолів Петра і Павла».  

Церква закликає вірників до цього посту за прикладом самих апостолів, які після отримання благодаті Святого Духа в сіонській горниці, постились перед виходом на проповідь Євангелія всьому світу. «Вони розуміли, що вести духовну боротьбу проти  гонителів і ненависників християнства без подвигу посту буде неможливо. Про необхідність цього посту ми також зустрічаємо у святих  отців золотого віку Християнства (IV-V ст.). Для прикладу, за словами святителя папи Льва Великого: «Після тривалого святкування  П’ятидесятниці піст особливо необхідний, щоб подвигом очистити наші гріховні звички та для того, щоб стати достойними прийняття дарів Духа Святого».  Більше того, ми знаємо, що в добрій християнській традиції початок будь-якої справи заради Христа знаменувався подвигом  посту», – каже отець Олександр.

За строгістю у плані їжі цей піст згідно з уставом Православної Церкви подібний до Різдвяного: повністю не вживається скоромна їжа (молоко, м’ясо), риба дозволяється в усі дні, окрім середи і п’ятниці. В середу і п’ятницю їжа з олією. За словами отця Олександра, до посту потрібно приступати, у першу чергу, з добрим наміром духовного подвигу в чомусь стати кращими, зробити не велику перемогу над своїм гріховним «я». При цьому треба враховувати свої сили та можливості із розумінням того, що піст – це, перш за все, засіб духовний, а не самоціль.

«Як і в будь-якому з чотирьох основних постів встановлених Церквою, усю увагу необхідно звернути на свою душу, думки та вчинки, які виходять з нашого серця.  На відміну від інших постів, в  Петрівку в плані їжі найлегше говіти при такому достатку овочів і фруктів, тому необхідно більше звернути увагу на молитву, читання Псалтирі та Святого Письма, відвідування богослужінь або ж поставити собі за ціль вивчити досконало життя святих апостолів, щоб краще зрозуміти їх місіонерський подвиг у проповіді Христа».

Як наголошує священнослужитель, мірою правильності посту має бути стан душі згідно з Євангелієм, і якщо результатом посту є роздратованість, униння чи то надмінне ставлення до людей, які не тримають піст, то такий піст йде не на користь і є не приємним для Господа. Унаслідок цього він перетворюється на дієту і не більше.

 Ольга Палош, спеціально для zaholovok.com.ua    

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.